Honda CR-V i
Motorradioen Del 1
Honda CR-V i
Motorradioen Del 2
Det er små kosmetiske ændringer, der er tale om, når
Honda lige om lidt begynder markedsføringen af den
nye udgave af en af verdens mest populære SUV’er,
Honda CR-V. Men går man under huden på den egentlige
nyhed, en 160-hestes 1,6-liters dieselversion med
9-trins automatgearkasse og masser af teknologisk
ekstraudstyr, er der tale om en ny verden.
Den nye Honda CR-V er imidlertid opgraderet også
mange andre steder. Eksempelvis er der ændret på
affjedringen og styringen. Hvortil kommer en række
sikkerheds-features, som bl.a. har stillet krav om
installation af en 7” skærm i midterkonsollen, for
at man overhovedet vil kunne betjene den nye teknik
– det har så givet anledning til at ændre lidt på
instrumentpanelet.
De første internationale prøvekørsler bestod af et
par timers koncentreret kørsel i regnvejr på
catalonske bjerg- og landeveje. De gav en god
fornemmelse for den stærkt opgraderede bil, men
visse elementer må vi vente til et senere tidspunkt
med at gå i dybden med.
Fornuftig prissætning
Honda CR-V rammer lige ind klassen for kompakte
SUV’er. Den er baseret på Hondas uforlignelige ry
for at bygge pålidelige, stærke, sofistikerede og i
de senere år også ret prisattraktive biler. Den
billigste CR-V, med benzinmotor, 6-trins manuel
gearkasse, forhjulstræk og basisudstyr koster blot
360.000 kroner. Mens topmodellen med firehjulstræk,
den nye 160-hestes diesel, 9-trins automatgear og
topudstyr når de 600.000 kroner.
Hidtil var Hondas stærkeste dieselmotor en 2,2
liters 150-hestes maskine. Med den kørte man 15,4
km/l, godt nok med både automatgear og
firehjulstræk. Den trængte til udskiftning, og
derfor har fabrikken nu udviklet en 160-hestes
diesel med samme slagvolumen som den nyeste
120-hestes 1,6 liters dieselmotor. Med den kan man
køre 19,6 km/l, også med automatgear, men nu med 160
hestekræfter til sin rådighed, og naturligt nok lidt
bedre fartpræstationer.
Hvad der er nok så vigtigt: Den nye diesel er også
mere smidig, mere veloplagt, mindre støjende og
dermed en helt igennem bedre oplevelse.
Æstetisk og funktionel ansigtsløftning
De udvendige forskelle skal man være lidt af en
kender for at få øje på. Det er mindre justeringer
af forlygterne, kombineret med en ny og ikke meget
forskellig grill. Også en ny kofanger og bundplade
er med til at ændre lidt på udseendet. Og væsentligt
er det, at ved at tætne samlinger og skabe mere
glidende overgange har man forbedret aerodynamikken
og reduceret vindstøjen.
LED baglygterne er også ændret en smule, men det er
primært af hensyn til det stilistiske udtryk.
Desuden kan man få bilen med 17” og 18” alufælge i
nyt design. Men pas på: Vælger man 18” fælgene
bliver stabiliteten måske en smule bedre og
udseendet en smule mere fancy, men affjedringen også
mere fast – samtidig med at CR-V’en ikke kører så
langt på literen.
De funktionelle egenskaber er de samme som hos
forgængeren med et bagagerum på 589 liter, når
bagsæderne anvendes som siddepladser – og den er der
masser af. Faktisk er der forbavsende meget benplads
bagtil. Lægges bagsæderyglænene ned, øges
bagagepladsen til 1648 liter.
Den nye dieselmotor
Den nye 160-hestes 1,6 liters diesel supplerer den
mindre kraftige 120-hestes diesel og en 155 hestes
benzinmotor. Alle tre maskiner opfylder nu den
kommende EURO6-b miljønorm. I sammenligning med
forgængeren på 2,2 liter har man reduceret den indre
friktion i 160-hestes dieselmotoren med 37 procent –
hvilket svarer til niveauet for en benzinmotor.
Drejningsmomentet topper på 350 Nm.
I tekniks forstand er motoren udstyret med en
turbolader, der virker på to niveauer. De drives af
udstødningsgassen gennem to indsugningsventiler.
Højtryksturboladeren tager sig af luftforsyningen
til motoren ved lave omdrejninger, mens lavtryks
turboladeren klarer forsyningen ved høje
motoromdrejningstal. Midtvejs følges de to ad, og
bidrager dermed til at accelerationsforløbet bliver
glidende og smidigt.
Helt nyt 9-trins automatgear
9-trins gearkassen er helt nyudviklet, og set i
forhold
til
konkurrenterne, er det kun ganske få, og i en helt
anden prisklasse, der overhovedet tilbyder 9-trins
gearkasser.
Den udmærker sig bl.a. ved at have et meget lavt
førstegear og et meget højt niende gear, hvorved man
opnår masser af kræfter ved igangsætning og et meget
lavt brændstofforbrug og niveau for motorstøj ved
høj fart.
Gearkassen er i sig selv en fornøjelse, med hurtige,
næsten umærkelige gearskift, som, hvis man selv vil
have indflydelse, kan styres ved hjælp af padler bag
rattet. Når man ophører med at betjene gearskiftet
manuelt går det på få øjeblikke automatisk tilbage i
automatik-funktionen. Det fungerer overbevisende.
Som et kuriosum vejer den nye 9-trins
automatgearkasse 35 kg mindre end det hidtidige
5-trins automatgear. Tilsammen vejer den nye motor
og nye automatgearkasse 65 kg mindre end
forgængeren. |